Άγχος Και Ανοσοποιητικό Σύστημα. Πως Το Επηρεάζει Και Ποιοί Είναι Οι Κίνδυνοι;
Άγχος και Ανοσοποιητικό Σύστημα
 
Μιλάμε πολύ για το άγχος, ειδικά τώρα. Είναι ένα από εκείνα τα σοβαρά ζητήματα υγείας που δεν μπορούμε να εξαλείψουμε πλήρως από τη ζωή μας, αλλά μπορούμε να προσπαθήσουμε να βρούμε τρόπους να διαχειριστούμε τον τρόπο επίδρασής τους σε εμάς. Σε προηγούμενο άρθρο σας προτείναμε έξι τρόπους καταπολέμησης του άγχους, αλλά τώρα, ας ρίξουμε μια ματιά στο γιατί αυτό είναι σημαντικό. Το άγχος και οι επιπτώσεις του στην ψυχική μας υγεία είναι ένα θέμα που συζητείται ευρέως, αλλά ξέρατε ότι το άγχος μπορεί να επηρεάσει άμεσα το ανοσοποιητικό μας σύστημα; Παραδόξως, το άγχος έχει και κάποιες θετικές ιδιότητες και μπορεί να είναι καλό για το ανοσοποιητικό μας, βεβαίως όμως φέρνει και πολλές αναποδιές.
 
Πριν προχωρήσουμε σε αυτό, ας αναλύσουμε τι ακριβώς είναι το ανοσοποιητικό σύστημα.
 
Τι είναι το ανοσοποιητικό σύστημα;
 
Ο σύντομος ορισμός είναι ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι ένα δίκτυο κυττάρων, ιστών και οργάνων που καταπολεμούν τις λοιμώξεις μέσα στο σώμα μας. Τα κύτταρα του ανοσοποιητικού μας συστήματος κινούνται μέσα και έξω από τα όργανά μας για να αμυνθούν ενάντια στα αντιγόνα – κάθε ξένο σώμα που εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος. Ο κύριος τύπος αυτών των κυττάρων είναι τα λευκά αιμοσφαίρια, τα οποία μπορούν να χωριστούν σε δύο διαφορετικές κατηγορίες: Β κύτταρα και Τ κύτταρα. Τα Β κύτταρα παράγουν αντισώματα που απελευθερώνονται για να καταστρέψουν τα εισβάλλοντα βακτήρια. Τα Τ κύτταρα υπάρχουν σαν επιπλέον γραμμή άμυνας για την περίπτωση που τα βακτήρια φτάσουν με επιτυχία στο κύτταρο για να καταστρέψουν το τώρα μολυσμένο κύτταρο.
 
Μόλις το ανοσοποιητικό μας σύστημα εκτεθεί σε ένα αντιγόνο, θυμάται το συγκεκριμένο αντιγόνο και το αναγνωρίζει εάν εμφανιστεί ξανά. Δεδομένου ότι γνωρίζει ποια αντισώματα κατέστρεψαν αυτό το αντιγόνο πριν, συνήθως δεν θα αρρωστήσετε λόγω του ανοσοποιητικού σας συστήματος, δίνοντάς σας ανοσία στα αντισώματα. Υπάρχουν τρεις συγκεκριμένοι τύποι ανοσίας στο ανοσοποιητικό σας σύστημα. Η έμφυτη ανοσία είναι η πρώτη γραμμή άμυνας του σώματός σας. Το έμφυτο ανοσοποιητικό σύστημα εμποδίζει οτιδήποτε επιβλαβές επιχειρήσει να εισέλθει στο σώμα. Η ενεργή ανοσία είναι αυτή που αναπτύσσεται όταν έχετε μολυνθεί από μια ασθένεια ή αυτή που λαμβάνετε όταν εμβολιάζεστε. Αυτή η ανοσία είναι μακροχρόνια και για ορισμένες ασθένειες, όπως η ανεμοβλογιά για παράδειγμα, μπορεί να διαρκέσει μια ζωή.
 
Ο τελικός τύπος ανοσίας είναι η παθητική ανοσία, όταν το σώμα σας δηλαδή λαμβάνει αντισώματα αντί να τα δημιουργεί μέσω του ανοσοποιητικού σας συστήματος. Όταν ένα μωρό γεννιέται, λαμβάνει αντισώματα από τη μητέρα του μέσω του μητρικού γάλακτος που του παρέχει αντισώματα. Η παθητική ανοσία είναι βραχυπρόθεσμη και διαρκεί μόνο λίγους μήνες.
 
Έχοντας όλα αυτά κατά νου, μπορούμε να προχωρήσουμε στην εξέταση του άγχους και των επιπτώσεών του σε αυτό το σύστημα.
 
Πώς μπορεί το άγχος να επηρεάσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα;
 
Όταν είμαστε αγχωμένοι, εκπέμπουμε μια ορμόνη που ονομάζεται κορτιζόλη, η οποία είναι θέτει ουσιαστικά το σώμα σας σε θέση μάχης. Συνήθως, το σώμα μας ρυθμίζει εξαιρετικά την απαιτούμενη ποσότητα κορτιζόλης προκειμένου να διασφαλίσει ότι θα παραμένει τέλεια ισορροπημένο. Ωστόσο, όταν αγχωνόμαστε αρκετά συχνά, η κορτιζόλη καταλήγει να καταστέλλει την αποτελεσματικότητα του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μερικές από τις πιο κοινές στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους – το κάπνισμα, το ποτό, το να μην τρώμε, να μην κοιμόμαστε κ.λπ. – μπορούν να επηρεάσουν με τρόπο έμμεσο το ανοσοποιητικό μας σύστημα μέσω των κινδύνων που επιφέρουν για την υγεία μας.
 
Αλλά σε ότι αφορά την άμεση επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα, ας αναλύσουμε τους διαφορετικούς τύπους στρες.
Υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι στρες, το οξύ και το χρόνιο, και το καθένα έχει διαφορετική επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα. Το οξύ στρες είναι το άγχος που προέρχεται από την εμπειρία μιας συγκεκριμένης απρόβλεπτης κατάστασης που μας κάνει να νιώθουμε ότι δεν έχουμε τον έλεγχο. Το οξύ στρες σε γενικές γραμμές είναι καλό. Η αντίδραση του σώματός μας στο βραχυπρόθεσμο στρες είναι ο τρόπος με τον οποίο ορίζεται η «ανθεκτικότητα». Το οξύ στρες ενισχύει τους χρόνους αντίδρασης του ανοσοποιητικού μας συστήματος, αυξάνοντας γρήγορα τις προφλεγμονώδεις κυτοκίνες. Εκείνες τις στιγμές που ξυπνάμε πανικόβλητοι νομίζοντας ότι αργήσαμε στη δουλειά; Αυτό το άγχος που νιώθουμε βοηθά να διατηρήσουμε τις γνωστικές μας συμπεριφορές στον ρυθμό που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να ακολουθεί. Μια μελέτη σε αρουραίους έδειξε ότι σύντομα αγχωτικά γεγονότα προκάλεσαν τα βλαστοκύτταρα να αυξήσουν τη νοητική απόδοση και να κρατήσουν τον εγκέφαλό τους σε εγρήγορση. Αυτό το ίδιο τεστ έδειξε επίσης ότι το οξύ στρες θα μπορούσε να βοηθήσει στη βελτίωση της μακροπρόθεσμης μνήμης. Έτσι, το άγχος σε μικρές δόσεις είναι καλό για το ανοσοποιητικό σας σύστημα, αλλά μόλις φτάσει στον δεύτερο τύπο – το χρόνιο – είναι όταν αρχίζουν πλέον τα προβλήματα.
 
Το χρόνιο στρες μπορεί επίσης να αυξήσει τις προφλεγμονώδεις κυτοκίνες, ωστόσο, το χρόνιο στρες που μπορεί να διαρκέσει έως και χρόνια μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική φλεγμονή. Η υπερβολική φλεγμονή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο το ανοσοποιητικό σύστημα και την υγεία μας, καθιστώντας ευκολότερη τη μόλυνση. Το χρόνιο στρες αυξάνει επίσης σταδιακά πράγματα όπως τον καρδιακό ρυθμό ανάπαυσης / ηρεμίας και την αρτηριακή μας πίεση, που σημαίνει ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα πρέπει να εργαστεί σκληρότερα για να διατηρήσει τα πάντα κανονικά. Μια τέτοια αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακές παθήσεις, διαβήτη, υψηλή αρτηριακή πίεση και κατάθλιψη.
 
Οι αντιδράσεις στο στρες μπορούν επίσης να επηρεάσουν το πεπτικό μας σύστημα καθώς δύναται να ανασταλεί η σωστή πέψη μέχρι να περάσει η αντίδραση στο στρες. Αυτή η διακοπή του πεπτικού συστήματος μπορεί να προκαλέσει έλκη. Η δράση της αδρεναλίνης και της νοραδρεναλίνης απελευθερώνει λιπαρά οξέα στο σώμα μας, τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν συστάδες και να οδηγήσουν σε θρόμβους αίματος.
 
Καταπολέμηση του στρες
 
Το άγχος, όπως πολλά πράγματα, μπορεί να είναι καλό με μέτρο. Όταν νιώθετε στιγμές έντονου στρες, δοκιμάστε την αγαπημένη σας μέθοδο ανακούφισης όποια και αν είναι αυτή.  Και εάν δεν μπορείτε ακόμα να χαλαρώσετε δοκιμάστε μερικές σταγόνες βιολογικού ελαίου κάνναβης (CBD Oil) της Cannalab Organics, για να επαναφέρετε σε ισορροπία το μυαλό και το σώμα.
 
Εάν αισθάνεστε ότι βιώνετε χρόνιο στρες, είναι καλό να μιλήσετε με το γιατρό σας για να σας καθοδηγήσει σχετικά με το τι θα μπορούσατε να κάνετε για να μειώσετε τα επίπεδα άγχους σας.
 
Εάν αυτή τη στιγμή ήδη λαμβάνετε φάρμακα για το άγχος ή την κατάθλιψη και εξετάζετε τη χρήση της κανναβιδιόλης CBD για την ανακούφιση των συμπτωμάτων, συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν αντικαταστήσετε τη συνταγή σας με CBD ή δοκιμάσετε το CBD παράλληλα με τη συνταγή σας. H Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει εγκρίνει την κανναβιδιόλη για τη θεραπεία οποιωνδήποτε διαταραχών άγχους, διάθεσης ή καταναγκαστικών διαταραχών, επομένως είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η CBD μπορεί να μην είναι για όλους.
 
Εάν επιθυμείτε να ενσωματώσετε την κανναβιδιόλη (CBD) στην καθημερινότητά σας, σας προτείνουμε να επιλέξετε έλαιο κάνναβης υψηλής ποιότητας από εταιρεία που εμπιστεύεστε.Τα έλαια κάνναβης (CBD Oil) της Cannalab Organics, προέρχονται από Ελληνικές βιολογικές καλλιέργειες, ελέγχονται εργαστηριακά σε κάθε στάδιο της παραγωγής και περιέχουν υψηλής ποιότητας κανναβιδιόλη και μια πληθώρα σημαντικών κανναβινοειδών για επιπλέον τόνωση και ευεξία. Επιλέξτε εδώ για να δείτε την ποικιλία ελαίων κάνναβης της Cannalab Organics.